onsdag 29 februari 2012

Det här ämnet är uppe på tapeten igen så jag POSTAR ETT GAMMALT INLÄGG OM ATT "VÅGA VARA ENSAM"!.


Jag har alltid mått bra utav att få vara ensam,
ensam med mig själv och mina tankar.
Jag känner mig lätt instängd och nedstämd om jag inte får det utrymme jag behöver för att utforska mig själv i min värld. Tyvärr så är det många betraktar ensamheten som en brist,något som bryter ned människan.
Jag anser att det är tvärtom.

Jag tror att när man har lärt att känna sig själv
så känner man sig mindre "ensam" när man väl är ensam, man slutar att känna behov av att bli stimulerad utifrån. (fy vad jag själv kände att jag hade svårt att förklara av jag menade nu.. Låter rätt i huvudet när jag tänker på det men det låter konstigt när jag försöker skriva ned det i ord TYP... haha YRT!!! SORRY!).
Oftast så har vi mer att hämta i vårt inre än vad vi själva inser.


Jag har aldrig varit rädd att vara ensam med mig själv,
jag bär inte på några obehagliga eller jobba känslor som skulle kunna smyga
sig på mig och ge mig en käftsmäll. Dom känslorna har jag bearbetat för längesen.
Jag har tillåtit mig själv att jobba i lugn och ro med att läka min själ.
Nu det finns inga revor på min själ längre och det isig är en enorm befrielse.
Jag tror att många har ett behov av att ha många människor runtomkring sig, rädd för att vara med sig själv i ensamheten, jag anser att det bara är ett sätt för en själv att hålla känslorna bort. Vågat vara själv med dina tankar... det är nyttiga grejjer det!

Nu syftar jag inte på att jag har ett behov av att vara ensam när det kommer till
förhållande, vänskap och familjerelationer, att jag vill kapa alla dom banden och flytta ut i en liten stuga i ingenstans och börja mögla i min ensamhet.
Det är en helt annan sak och inte alls det jag syftar på.
Utan jag syftar på att tillåta sig själv att "jobba" med sitt inre
och sluta fred med sig själv och sina tankar och känslor.
Att våga känna sina känslor, våga lyssna på sina tankar, våga vara naken inför sig själv.

SJÄLVVALD ENSAMHET ÄR EN KRAFT KÄLLA!!!!
Beröva inte dig själv sinnesfrid.

Någon klok filosof sa:
"-Det är lättare att trivas i andra
sällskap om man trivs i sitt eget."

Det ligger mycket i dom orden.

1 kommentar:

Tess sa...

Håller med helt och hållet, skulle nog inte fixa speciellt många veckor utan min ensamtid! Att kunna vara ensam med sig själv är superviktigt - speciellt om man ska klara av att leva med andra omkring sig. Utan mig själv är jag ingen!

Kul att se dig igår!

Kramar
Tess