torsdag 12 juni 2008

Läser mitt liv som en bok

Jag läser av mitt liv som en bok, när man sitter på småtimmarna med sänglampan tänd och känner sig helt uppslukad av det spännande kapitlet, man är så trött att man knappt orkar hålla ögonen öppna, man bläddrar igenom boken snabbt, 5 sidor kvar innan dettta kapitlet är slut och ungefär 500 sidor kvar till boken är helt slut.
Men en riktig bok kan man slå igenom och stoppa undan ett tag om den blir tråkig eller för känslosam. Man kan blunda för det som står skrivet där.MEN LIVET GÅR INTE ATT BLUNDA FÖR.... DET ÄR HÄR OCH NU OCH DU MÅSTE FORTSÄTTA LEVA DET OCH DET GÅR INTE ATT LÄSA MELLAN RADERNA.
Tänk om man bara kunde stoppa undan ens eget liv i lådan i sängbordet och ta fram det när man känner sig redo för att ta tag i det igen. Tänk om det var så lätt.... eller att man kunde veta vad som var skrivit på ens nästa sidan, eller nästa kapitel, då skulle man bara kunna bläddra bort några sidor.... Men det enda man kan göra är att hoppas på att boken kommer att ha ett bra slut. Man kan bara hoppas och leva vidare.

När min Faster dog så kom jag och livet närmare varandra. Jag blev rädd för döden, jag skulle aldrig våga se den i vitögat längre med den i normalt fall sköna attityden jag har. Döden knackade försiktigt på dörren och rispar sina vassa klor längst min kropp. Döden och livet går hand i hand. Så nära varandra, som på en skör vit tråd som vi får balansera på genom alla dessa trista o mörka dagar.
Idag är det en sådann dag, när jag ligger och läser mitt liv som en bok, detta kapitel handlar om mod och att våga ta chanser.... Jag vill inte stoppa undan boken, jag tar det för vad det är och ser framemot nästa kapitel....
Hur många sidor har din bok!? Kom ihåg att det är bara du själv som skriver din egen bok.....

Inga kommentarer: