torsdag 26 juni 2008

Taizé, rensar själen på ogräs!



”Längst inne i människans väsen finns det en längtan efter en närvaro, en stilla önskan om att få uppleva gemenskap. Låt oss aldrig glömma att en enkel önskan om kontakt med
Gud redan är början på tron.” (Broder Roger)






Jag har nog aldrig sett mig själv som en speciellt spirituell person. Men jag har alltid varit en "Sökare". För x antal år sedan, när jag har inne i en rörig period i mitt liv så sökta jag meningen med livet. Jag fann mig själv sittande på en "bönebänk" inne på ett kloster nere i Frankrike, Tazié. Jag var omringad utav sökande människor som var där nere utav olika anledningar.

Alla höll ett vitt smalt ljus i deras händer och vi lyssnade till munkarnas meriterande sånger. Jag kollade upp emot korset och sa för mig själv "- Den dagen jag hittar tillbaka till mig själv och vet vem jag är, så ska jag ta reda på vem du är, men tills dess så får du vänta. ".

Det var en speciell känsla att kliva in i denna gamla by uppe bland bergstopparna. En känsla utav frid smäller emot en sån ett rullande tåg. För första gången på länge så klarade jag av att öppna mig för mig själv och jag vågade se mina fel och brister.




Många frågade mig när jag kom hem igen ifrån denna resan :
"- Fann du gud!?"
och jag svara alltid
"- Nej, jag fann mig själv".


Hur mycket jag än skulle kunna förklara mina upplevelse i Taizé så går det inte, det är något som varje individ måste få uppleva själv.
Troende eller icke troende så är verkligen Taizé ett ställe som jag tycker alla ska besöka.


Här sjunger över 4000 personen ( + 4000 ljus ) Laudate Dominum tillsammans under en mässa/gudtjänst





Detta är inte mitt video klipp, men här kan ni få en inblick om hur det är där nere i Taizé



Men som sagt, det måste upplevas!

Inga kommentarer: