torsdag 15 december 2011

Surar fortfarande över att mina planer att bli Salander gick åt helvete! + en massa annat som gick åt helskotta!



.... oj oj oj, gårdagen skulle bestå utav jul mys.
HELVETE vad svårt det kan vara ibland att bara få allt att flyta på.
I min vildaste fantasi såg jag mig och lillgrabben baka kakor som blir perfekt gräddade i ugnen, knäcken skulle göra sig själv på spisen utan kladd, jag kanske hade ramlar ned i en julklänning och mitt hår hade skapat en lång och fin tomtemor fläta som hängde långt ned på min höft, middagen skulle stå serverad på köksbordet kl: 17:00, granen skulle helt plötsligt dyka upp i vardagsrummet utan en ihop trasslade ljuslinga och alla kulorna skulle hänga på dom perfekta platserna i granen, julmusten skulle bubbla i våra glas och ljuv julmusik skulle strömma ut ur högtalarna.



Men drömmar förblir ju drömmar.


Hämtar lillkillen i skolan, något butter då det har varit lite bråkigt på fritids.
Missar bussen och blir stående i regnet i 35 minuter.
Väl hemma och dyngsura kastar jag lillen i ett varmt bad medans jag själv får köldskador.
Upptäcker att vi inte har nått socker hemma.
Ut i regnet IGEN, fryser nu ännu mer och vill lägga ned allt som har med JULBAK att göra!
Blir sen med maten men efter många om och men så står middagen på bordet.
Bränner självklart armen på stekpannan.
Glömde att köpa julmust.....
Jag och lillen kastar ihop kakdegen, jag sjunger lite julsånger, lillen skäms.
Bakplåtspapper (jag var 100% säker på att vi hade det hemma) är självklart SLUT!
Lägger den där (jävla) kakdegen åt sidan och börjar med knäcken istället.
För liten kastrull.
Knäck på hela spisen.
Bränner mig IGEN.
Ler emot lillen och berättar hur KUL jag tycker det är att JULMYSA.
Lillen hackar mandel som sedan ska ned i knäcken.
Jag står redo med dammsugare då vi har mandel i hela köket.
STÄDAR!
Käkar middagen och får ont i magen.
Tittar på klockan och ser att det är OMÖJLIGT för oss att hinna ta upp granen idag.
Lillen blir besviken (såklart!).
Kakorna i ugnen efter Mia snällt gått till affären (för egna ärenden) och köper
bakplåtspapper.
Bränner kakorna lite lätt och det blir som stenhårda skopor, gottis? NEJ!
Klockan är 20:00 och lillen ska hoppa i säng SJÄLVKLART samtidigt som knäcken är
klar och MÅSTE hälls upp i formarna.
Häller upp knäcken i formarna, 50% av dom vickar och jag får knäck
på hela brickan. KUL!
Nattar lillen.
STÄDAR KÖKET igen i säkert 40 - 50 minuter.
Funderar på varför knäcken fortfarande är så mjuk trotts att jag "kultestade" smeten innan.
Knäcken blir ALDRIG hård och vi får nöja oss med mjuk kola.

Jag sover skönt denna natt och drömmer om allt annat utom JULEN,
vidrig tid.

9 dagar kvar till JULAFTON.....


Idag ska vi iallafall ta upp granen och klä den,
julmusten är köpt,
NY knäck ska göras,
NYA kakor ska göras,
Middagen är REDAN nu (10:00) förbered,
Julmusiken är redan laddad,
ALLT jag behöver under dagen har jag inhandlad.
JULSTÄMNING och en massa ej alkoholfri GLÖGG!
Får se hur denna dag slutar.... WISH ME LUCK!




Inga kommentarer: