måndag 28 november 2011

Första advent och julshoppande !



Någon direkt julstämning har ej infunnit sig i mig än så länge.
Lillgrabben och jag har iallafall plockat fram alla våra tomtar, satt upp julstjärnor och ljusslingor.
Käkade "tomtegröt" till frukost igår och tände det första ljuset i adventsljusstaken. MYSIGT!


Skyltsöndag nästa.

Kommer ihåg när jag var liten.
Stan var fylld med tomtar, det luktade glögg och pepparkaka överallt, chokladhjulen stod tätt hoptryckta med alla andra lottstånd, skyltfönsterna var fint dekorerade med julpynt och varje träd i stans lyste i vackra färger. Man köpte en knäckklubba och be av en mjölktand men var glad och nöjd ändå. Snön föll lätt över bocken och jag kommer ihåg hur mycket jag njöt av att vara just där i stan, på skyltsöndagen, tillsammans med min familj. Vintern var så härlig och snart var det julafton. Mamma bar på stora kassar med julklappar, jag visste att dom var till mig. Hon såg så lurig ut.


MEN IGÅR, på skyltsöndagen inne i stan, 27 November 2011.
Tar bussen in till stan. Det börjar med att det regnar som tusan och självklart har både jag och lillgrabben klätt oss fel så vi blir snabbt dyngsura och iskalla (jag iallafall!). Bra start!
2 lottstånd.... några tomtar springer runt och säljer lotter ifrån
Lions Frälsningsarmén. Inget chokladhjul, inga knäckklubbor. Vi möter upp min bror och hans fru och vi käkar lunch tillsammans. PIZZA, lillgrabben är nöjd och njuter av brorsans sällskap =) Köper lite julklappar och tittar lite i stånden (alla 5 st typ). Vi hade pratar hemma om att vi skulle se fyrverkerierna och invigningen av bocken kl: 16:00. Vi åkte in till stan lite tidigare för att jag trodde att det skulle vara lite mer jippon än vad det var. Vilken besvikelse alltså. Skyltfönstrerna var dåligt pyntade också. Vi går iallafall runt och kikar lite och köper lite julklappar i ungefär 2 timmar innan invigningen bär av stapeln. Möter upp mor och hennes karl och hans dotter för att titta på fyrverkerierna. NU SPÖÖÖÖÖÖREGNAR DET VERKLIGEN! Såklart att man har packat ned ett paraply, eller inte såklart! När fyrverkerierna är slut så beslutar vi oss för att säga hej då och ta bussen hem. Bussen var dock 25 minuter sen och jag stod och små svor i mina dygnsura kläder att det hade gått snabbare att gå hem.



VAD HÄNDE MEN DEN TRADITIONELLA OCH VACKRA SKYLTSÖNDAGEN SOM JAG SOM BARN TYCKTE VAR SÅ HIMLA MYSIG OCH HÄRLIG??

SKROTA SKITEN SÄGER JAG, LÄMNA BARNEN HEMMA (FINNS IALLAFALL INGET FÖR DOM ATT KIKA PÅ INNE I STAN)!!!

Jag är inte bitter bara besviken..... Gävle ni hade kunnat gjort det bättre!


Igår kväll så föll den första snön, som tyvärr försvann den lika snabbt igen. Lillgrabben och jag stod och kikade ut genom fönstret och hoppades på att vi kunde plocka fram tefaten idag. Svinkallt var det imorse men INGEN snö dock, tefaten få stå var i källaren ett tag till :(

Idag så ska vi käka julbord och shoppa julklappar för fulla muggar. Trevligt trevligt!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

kommer ihåg när man va liten, och dom hade tillochmed täckt för skyltfönstren med papper för man inte fick se jul skyltningen innan skyltsöndagen..

det var tider det :D

E.v.e sa...

Det var tider det! Blir så ledsen att våra barn missar det fina vi fick uppleva som barn. Nästa helg blir det nog Julmarknad i Furuvik =) det är mysfaktor 1000 det =) hOPPAS PÅ LITE SNÖ OCKSÅ!